Igrzyska olimpijskie
wczoraj i dziś
Grecja - wiosna 2024
Rok 2024 okazał się wyjątkowy,
szczególniedla miłośników sportu.
W czerwcu kibice piłki nożnej przeżywali emocje podczas zmagań najlepszych europejskich drużyn. Później świat ekscytował się Igrzyskami Olimpijskimi, które rozpoczęły się 26.07.2024 a ich zakończeniem była Paraolimpiada (28.08 – 08.09.2024), podczas której podziwialiśmy niezwykłych sportowców przekraczających nie tylko sportowe bariery. Wydaje nam się więc, że jest to doskonały czas na podsumowanie naszego projektu „Igrzyska olimpijskie wczoraj i dziś” pod numerem 2023-1-PL01-KA122-SCH-000150229, którego główną częścią była zagraniczna mobilność uczniów do Grecji, odbywająca się między 20 a 31 maja 2024 roku.
Przedsięwzięcie zrealizowane zostało w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej”, w ramach I osi priorytetowej: Umiejętności, Działanie 1.7 „Mobilność ponadnarodowa”, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, na zasadach programu Erasmus+. Całkowita kwota dofinansowania z UE: 269 278,40 PLN
Celem realizacji projektu był rozwój kluczowych kompetencji uczestników projektu, w tym:
– w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
– w zakresie wielojęzyczności;
– cyfrowych;
– osobistych, społecznych i w zakresie uczenia się;
– obywatelskich;
– w zakresie przedsiębiorczości;
– w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Główne założenia projektu opierały się na współpracy z partnerską szkołą
– 3o Geniko Lykeio Katerinis w Katerini, Grecja. Temat przewodni koncentrował się na historii oraz współczesnych aspektach Igrzysk Olimpijskich. Zadaniem uczniów było stworzenie strony www (bloga) z zebranymi informacjami i materiałami graficznymi oraz broszur – tematycznych prezentacji o Igrzyskach. Uczniowie stworzyli także prezentację podsumowującą projekt.
Do Grecji wyjechało 28 uczniów, klas 2 i 3, którzy przeszli proces rekrutacji oraz 3 nauczycieli -opiekunów. W trakcie 12 dni mobilności grupa realizowała program merytoryczny oraz kulturowy. Był to czas intensywnej pracy i nauki, ale także okazja do głębszego poznania greckiej kultury, historii oraz współczesnego życia tego kraju.
Podczas zajęć
W partnerskiej szkole uczniowie współpracowali z grecką młodzieżą, wspólnie realizując zadania projektowe i uczestnicząc w różnorodnych zajęciach – lekcjach i wykładach tematycznych, warsztatach, zajęciach terenowych. Wszystkie zajęcia odbywały się w języku angielskim.
Podczas warsztatów uczniowie szukali informacji do zadania projektowego w tym o starożytnych igrzyskach, ich dyscyplinach i ideach. Poznali zasady prawa autorskiego, co pomogło tworzyć materiały zgodnie z najlepszymi praktykami.
Uczyli się tworzenia stron internetowych i broszur tematycznych, przy wykorzystaniu takich narzędzi jak WordPress czy Canva. Uczniowie uczestniczyli także w zajęciach sportowych, poprzedzonych teoretycznym wprowadzeniem w każdą dyscyplinę.
W czasie wolnym i podczas weekendu, uczniowie poznawali kulturę, historię i tradycje Grecji. Do najważniejszych zwiedzonych obiektów należą Meteory, Zamek w Palatamonas czy Muzeum i Stanowisko Archeologiczne w Dion. Uczniowie odbyli także rejs na wyspę Skiathos, gdzie mieli okazję podziwiać malownicze plaże i piękne wyspiarskie miasteczko. Poza tym nie zabrakło zajęć animacyjnych i integrujących – takich jak gry miejskie czy lekcja greckich tańców w amfiteatrze.
Poza materialnymi efektami pracy, uczniowie uczestnicząc w projekcie, zyskali wiele korzyści, zarówno na poziomie edukacyjnym, jak i osobistym. Najważniejszym efektem było wzmocnienie kluczowych kompetencji – językowych, informatycznych, kulturowych oraz społecznych. Dzięki pracy nad projektem, ich wiedza z przedmiotów podstawowych uległa znaczącej poprawie, a nauczyciele pełniący rolę opiekunów wzmocnili swoje umiejętności zawodowe i osobiste. Projekt przyczynił się również do przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu, angażując uczniów z trudniejszym dostępem do edukacji. Uczestnicy zdobyli doświadczenie w korzystaniu z nowoczesnych, cyfrowych narzędzi, co zwiększyło ich umiejętności technologiczne, a współpraca międzynarodowa pozwoliła im nawiązać nowe znajomości i poszerzyć horyzonty kulturowe.
Realizacja projektu „Igrzyska olimpijskie wczoraj i dziś” była dla uczniów nie tylko okazją do zdobycia nowych umiejętności, ale także do rozwoju osobistego i społecznego. Grecja, jako kolebka Igrzysk Olimpijskich, okazała się idealnym miejscem do zgłębiania tej tematyki, a aktywny udział uczniów w międzynarodowym środowisku przyczynił się do ich wszechstronnego rozwoju. Dzięki zdobytym doświadczeniom, młodzież wróciła do Polski z nowymi perspektywami, bogatsza o wiedzę, umiejętności oraz inspiracje na przyszłość.